quilttop aanleveren

Een goede voorbereiding van uw quilttop is van belang voor het eindresultaat. Door de volgende stappen te volgen kunt u ook vertraging en extra kosten voorkomen.

De quilttop 
Verwijder van uw quilttop alle losse draden ook  aan de achterkant. Denk eraan dat donkere draadjes kunnen doorschemeren op lichte stukken. Vooral bij handgemaakte tops is het verstandig om een paar millimeter vanaf de buitenrand een machinaal stiksel te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat de naadjes niet loslaten. Controleer of alle naadje en applicaties goed vastzitten.

Zorg ervoor dat de randen recht zijn en de hoeken haaks. Corrigeer borders die te strak of met teveel ruimte zijn aangenaaid. Geef aan wat de bovenkant is met een vastgespeld papiertje.

De kortste kant van uw quilt mag niet breder zijn dan 280 cm, breder past niet op de machine. Versiersels als kralen, knopen, glitters zet u na het doorquilten er pas aan.

Achterkantstof en tussenvulling 
Lever de top, vulling en achterkantstof los van elkaar in.  De achterkantstof moet minstens 20 cm breder en langer zijn dan de quilttop, ook als u een quilt alleen wilt laten rijgen.
De randen van de achterkantstof moeten recht zijn, de hoeken moeten haaks staan, en de stof moet goed gestreken zijn. Alle zelfkanten verwijderen.
Strijk de naad open. Het beste resultaat krijgt u als er geen naden in de achterkant zitten.

Tussenvulling moet recht zijn afgeknipt  en haakse hoeken hebben. Deze vulling moet ook minstens 20 cm groter zijn dan de top.

Quiltgaren wordt in de winkel uitgezocht, we hebben een ruime keuze. Tussenvulling en achterkantstof kunt u ook in het atelier kopen bij het inleveren van de top. We hebben hiervoor o.a. keuze uit dubbelbrede quilt stoffen. Of kijk op onze webshop voor het maken van een mooie keuze.

Let op: Stugge stoffen en tussenvullingen/batting kunnen niet op de longarm worden bewerkt. Achterkantstoffen die bij het Kennemer Quilthuis zijn gekocht worden gratis op maat gemaakt en gestreken. Levert u elders gekochte materialen aan dan zijn aan deze voorbereidingen kosten verbonden.